یادی از یادنامهٔ علامه امینی

allameaminiاین اثر مجموعه مقالات تحقیقی را شامل می‌شود که در ۲۰ مقاله آن علاوه بر یادنامه‌ای از علامه امینی، به مجاهدات علمی وی در تالیف کتاب گران‌سنگ «الغدیر» نیز اشاراتی شده است.

کتاب حاضر، نخستین جلد از مجموعه مقالاتی است که به همت چند تن از دانشمندان ایرانی به مناسبت یادبود و بزرگداشت محقق و علامه مرحوم حاج شیخ عبدالحسین امینی(ره) نگارش یافته‌اند و این مجلد، در قالب مقاله‌هایی با موضوع‌های گوناگون علمی، ادبی نوشته شده است.

در بخشی از کتاب درباره درگذشت علامه آمده است: «او پس از آن که از پرکاری بی‌امان خویش دچار فتور جسمی شد و پیکرش به آسیب گرایید و بیمار شد، تا حدود چهار سال قبل از درگذشت خود، به بیماری چندان توجهی نمی‌کرد و از کار باز نمی‌نشست. تا اندک اندک بیماری بالا گرفت، او را از کار بازداشت و کتاب را از جلو دیدگان وی دور کرد و قلم از دست او بستاند. این بود که معالجه را رخت به تهران کشید و در این شهر با رسیدگی خویشان و ارادتمندانش به مداوا پرداخت. بیماری وی تا نزدیک دو سال طول کشید و بهبودی حاصل نشد. تا این که به روز جمعه ۱۲ تیرماه ۱۳۴۹ (۲۸ ربیع‌الثانی ۱۳۹۰)، نزدیک اذان ظهر، از جهان دیده فرو بست.
روز بعد (صبح شنبه)، جنازه وی در تهران تشییع و پس از چند روز به نجف حمل شد و در آن جا بعد از تشییع و طواف بر گرد مزار دوست، در کنار کتابخانه عمومی‌ای که خود تاسیس کرده بود (مکتبه الامام امیرالمومنین العامه)، به خاک سپرده شد.»

کتاب حاضر دربردارنده ۲۰ مقاله است که توسط برخی از بزرگان علم و ادب تهیه شده‌اند. کتاب‌شناسی (احمد آرام)، هجده هزار عالم (محمد پروین گنابادی)، فهرست شیخ منتخب‌الدین (سیدموسی شبیری زنجانی)، سیمای انسان صالح در تربیت اسلامی (حسین رزمجو)، سیر تدریجی علم مصطلح الحدیث «علم درایه» (کاظم مدیر شانه‌چی)، چند سند درباره سید جمال‌الدین (محمد گلبن)، نقش شخصیت‌ها در امید و تحرک‌ انسان‌ها (محمدتقی جعفری)، آیات موزون افتاده قرآن کریم (مهدی اخوان ثالث؛ م.امید) از جمله این مقالات است.

از دیگر نوشته‌های منتشر شده در این کتاب می‌توان به  جلوه‌های تشیع در تفسیرکشف‌الاسرار (دکتر محمدمهدی رکنی‌یزدی)، الغدیر و وحدت اسلامی (مرتضی مطهری)، ابن‌ابی‌الحدید (عبدالحمید آیتی)، قیاس از نظر عامه و خاصه (دکتر سیدجواد مصطفوی خراسانی)، نثر بیهقی (دکتر علی‌اکبر فیاض)، حسین منی و انا من حسین (محمدباقر بهبودی)، قرآن و اقبال (احد احمد بیجندی)، چهار کتاب اصلی علم رجال (سیدعلی خامنه‌ای)، غدیریه‌های فارسی (دکتر سید ضیاء‌الدین سجاوی)، تحقیق عقاید و علوم شیعی (دکتر عبدالجواد فلاطوری)، نجوم در فلسفه ارسطو همراه با تاریخچه نجومی… (غلامعلی حداد عادل) و چهارصد کتاب در شناخت شیعه (محمدرضا حکیمی)، اشاره کرد.

چاپ نخست کتاب «یادنامه علامه امینی» با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه، ۶۴۸ صفحه و به بهای ۱۲۰۰۰۰ ریال راهی بازار نشر شد.

منبع خبر

گفتنی است که این کتاب اول بار در سال ۱۳۶۱ در تهران منتشر شده است: مشخصات در بانک اطلاعات کتابخانه