شناخت‌نامه نهج البلاغه

shenakhtnameنهج‌البلاغه، نازله روح ملکوتی امیرمؤمنان(ع) است که مفاهیم ژرف آسمانی را در واژگان زمینی به بشریت هدیه کرد تا آدمی پله پله به سوی خدا راه یابد و در این جهان آن‌سان زندگی کند که دنیا و آخرت را برای خویش فراهم آورد. نهج‌البلاغه، برنامه‌ای برای انسان است که در وانفسای فریب دنیا‌خواهان، نه از دنیا کناره گیرد و گوشه عزلت گزیند و نه به آفات ثروت اندوزی گرفتار آید و تکاثر و تفاخر پیشه کند. نهج‌البلاغه، تفسیر عینی قرآن حکیم است که منطق درست اندیشیدن را می‌آموزد و از تفسیرهای نادرست دین باز می‌دارد. نهج‌البلاغه، نامه آشنایی با علی(ع) است و انس با آن، اُنس با قرآن را به ارمغان می‌آورد و بهترین همدم انسان در جامعه امروزی است.

آنچه در کتاب «شناخت‌نامه نهج‌البلاغه» فراهم آمده، شعاعی از نور نهج‌البلاغه است که در سه بخش سامان‌یافته است:

بخش نخست، به بررسی امامت و شخصیت امیرمؤمنان(ع) و مباحثی پیرامون کتاب مانند: زندگانی مؤلف، ترجمه‌ها، شرح‌ها، ادبیات نهج‌البلاغه و موضوعاتی از این دست پرداخته است.

در بخش دوم، مباحثی محتوایی مانند خداشناسی، معاد، دنیا، اخلاق، فرهنگ، اقتصاد و سیاست در نهج‌البلاغه بررسی شده .

در بخش سوم به شبهه استناد و اعتبار نهج‌البلاغه پاسخ داده‌شده است.

بی‌تردید این اثر نمی‌تواند، آنچنان که بایسته و شایسته است ترجمان نهج‌البلاغه باشد اما امید است شوق نهج‌البلاغه پژوهی را در جان دانشجویان برانگیزاند و جوانان عزیز با این کتاب آن‌چنان که شایسته است، آشنا شوند.

دانشجویان برای بهره‌ بردن بیشتر از نهج‌البلاغه، می‌توانند موضوعات روز را با استفاده از راهنمایی اساتید محترم از نهج‌البلاغه استخراج کنند. درس‌های محتوایی بخش دوم در این زمینه راه‌گشاست. دقت در واژه‌های متون انتخابی و واژه‌شناسی آن از کتب کهن نیز موضوع مفیدی برای تحقیق است که در شناخت بهتر کلمات علی(ع) مؤثر است.

نهج‌البلاغه معیار در این کتاب، تصحیح صبحی صالح است که بسیاری از ترجمه‌های موجود با شماره‌های آن مطابق است و برای ترجمه متون، تمام عباراتی که مسجع و آهنگین است از ترجمه سید‌جعفر شهیدی بهره برده‌ شده و سایر ترجمه‌ها که به گونه‌ای آهنگین نیست از ترجمه عبدالمحمد آیتی استفاده شده است. در پاره‌ای موارد از ترجمه‌های دیگری نیز استفاده شده که نام ایشان را در پاورقی ذکر شده است.

کتاب حاضر برای دانشجویان علوم حدیث در مقطع کارشناسی به عنوان منبع اصلی درس آشنایی با نهج‌البلاغه به ارزش ۲ واحد با همکاری دانشکده علوم حدیث تدوین شده است. این کتاب در ۴۱۳ صفحه و مبلغ ۴۰۵۰۰ ریال در اختیار دانشجویان و علاقه‌مندان قرار گرفته است.

برای آشنایی با برخی از کتاب‌هایی که با همین موضوع در کتابخانه تخصصی امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام موجود است می‌توانید به پایگاه زیر مراجعه کنید:

مرکز اطلاعات و مدارک کتابخانه تخصصی امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام، مشهد